تبلیغات
اسلام بدون وهابیت -شیعه جنوب - مصونیت قرآن از تحریف
مصونیت قرآن از تحریف | عقاید شیعه ,
شیعه امامیه معتقد است كه قرآن كریم از هرنوع تحریف (كم و زیاد) مصون است و پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله) 114 سوره را، به نحوی كه در مصاحف موجود است، درمیان ما گذارد و به ملكوت اعلی پیوست و مسلمانان با عنایت خارق العاده ای در حفظ آن كوشیده اند و نگذاشتند حتی كلمه ای از آن حذف یا دگرگون شود.

     شگفتی اینجا است كه شیعه معتقد است: بزرگان اهل سنت نیز بر این عقیده اند و آنها را از هرنوع اعتقاد به تحریف منزه می شمارد و ورود اخبار تحریف در كتاب های آنان را دلیل بر عقیده آنان نمی گیرد، همچنان كه ورود برخی از روایات تحریف شده در كتاب های ما، دلیل بر عقیده ما نیست. شما می توانید عقیده شیعه را از قدیمی ترین آثار آنان به دست آورید، مانند:

     الف : فضل بن شاذان(ت260) در كتاب «الإیضاح»;15 وی در این كتاب بر افرادی مانند بخاری(ت256) و احمد بن حنبل(ت241) و غیر اینها خرده می گیرد كه آنها آیه رجم را در كتاب های خود آورده اند و اگر خود او قائل به تحریف بود; نمی توانست چنین ایرادی را بر این افراد بگیرد.

     ب : شیخ صدوق(ت381) در كتاب اعتقادات; او چنین می گوید:

     «إنّ الله تعالی محدثه و منزله و ربه و حافظه و المتكلّم به».

     «خداوند پدیدآورنده قرآن و فرستنده و صاحب و نگاهبان و گوینده آن است.»

     ج : شیخ مفید(ت413) در كتاب «اجوبة المسائل السرویة»; پس از نقل اخباری كه حاكی از تحریف است، می گوید:

     اینها همگی خبر واحدند كه نمی توان بر صحت آنها را پذیرفت، از این جهت نمی توانیم از مصحف به خاطر این روایات دست برداریم.

     د : سید مرتضی علم الهدی(ت436); می گوید: گروهی از صحابه مانند عبدالله بن مسعود و ابیّ بن كعب و امثال آنان، قرآن را برای پیامبر بارها خوانده اند و این حاكی از آن است كه این قرآن در زمان خودِ رسول گرامی(صلی الله علیه وآله) گرد آمده است.

     هــ : شیخ طوسی (ت460); در كتاب «تبیان» بر مصونیت قرآن از هرنوع تحریف تصریح می كند.

     و : طبرسی(ت548) در «مجمع البیان»; با تأكید بیشتر بر نفی تحریف اصرار می ورزد.

     اینها نمونه هایی است از بزرگان و پیشینیان كه پایه گذاران عقیده شیعی و تنظیم كنندگان اصول اعتقادی این طایفه هستند. اگر مسأله تحریف سخن صحیحی بود، لااقل باید یكی از آنان، آن را می پذیرفت.

     درمیان علمای معاصر شیعه، حضرت امام خمینی(رحمه الله)(ت1409) در سال 1334 هـ . ش . ضمن تدریس اصول، مسأله تحریف قرآن را در حجّیت ظواهر مطرح نمودند، و روایات تحریف را به گروه های چهارگانه تقسیم كردند و سرانجام به این نتیجه رسیدند كه عنایت مسلمانان به حفظ قرآن مانع از آن بود كه قرآن تحریف شود، و روایاتِ تحریف یا مجعول است و یا در صدد تفسیر آیات می باشد.

     مسأله اختلاف قرائت ها درنظر محققان، مربوط به خود قاریان است و ارتباطی به وحی الهی ندارد و قرآن جز به یك قرائت فرود نیامده است. امام صادق(علیه السلام) دراین باره می فرماید:

     «... إنّ القرآن واحد نزل من عند واحد ولكن الإختلاف یجیء مِنْ قِبَلِ الرواة».

     «قرآن یكی است و از نزد خدای یگانه فرود آمده و اختلاف از آن راویان است.»

     دلیل آن روشن است; زیرا هریك از قراء، بر قرائتِ خود، دلیلی ـ غیر از سماع از پیامبر(صلی الله علیه وآله)  ـ اقامه می كند. اگر واقعاً این قرائت ها با سند صحیح از پیامبر به آنان رسیده باشد، در این صورت اقامه حجت بی معنا خواهد بود، از این جهت ما معتقدیم قرآنِ واقعی همین قرائت فعلی (عاصم به روایت حفص) است كه مأخوذ از قرائت علی(علیه السلام)بوده و او هم از پیامبر گرفته است و برای ما همین افتخار بس كه امام شیعه، هم حافظ و نگهبانِ قرائت قرآن است و هم نگهبان حدیث پیامبر(رحمه الله) زیرا قرآن كنونی كه از طریق عاصم به ما رسیده، همان قرائت علی بن ابی طالب(علیه السلام) است; همچنان كه حدیث نبوی به  وسیله علی در كتاب عظیمی جمع گردید و در اختیار پیشوایان و امامان بود ولی خلفا نوشتن حدیث را ممنوع ساختند، و این ممنوعیت تا سال 143 ادامه داشت و ناگهان در عصر منصور دوانیقی تحریم شكست و نگارش حدیث از محاق تحریم بیرون آمد.


نوشته شده توسط شیعه در دوشنبه 19 فروردین 1387 و ساعت 05:04 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ سیرى در ملكوت + مسائل علمى در زمان امام باقر(ع) + زندگانی امام باقر علیه السلام+ نگاهی به زندگی امام هادی علیه السلام+ نگاهی به زندگی امام جواد علیه السلام+ تحریف قرآن در کتابهای اهل سنت + گناه با فتواهای شرعی وهابیت+ صدق الله العظیم در آخر قرائت قرآن و همچنین بوسیدن قرآن بدعت است+ تسلیت+ شهادت به كفر مسلمانان، شرط ورود به آیین وهّابیّت+ محمّد بن عبد الوهّاب و تكفیر مسلمین و جهاد با آنان+ ابن تیمیه و تكفیر مسلمین و قتل آنان+ جنایت یزید در مدینه+ نکات تأمل بر انگیز در تشرّف آیت‌الله حاج شیخ اسماعیل نمازی شاهرودی+ صحیح بودن سند زیارت عاشورا در بیانی از ایت الله شبیری زنجانی

صفحات:

استفاده از مطالب این وبلاگ آزاد می باشد

به امید شناخت حق