تبلیغات
اسلام بدون وهابیت -شیعه جنوب - دلایل عصمت امامان
دلایل عصمت امامان | عقاید شیعه ,
     عصمت پیشوایان را می توان از طرق مختلف ثابت كرد و از میان دلایل انبوه، به دو دلیل بسنده می كنیم:

الف: آیه تطهیر

     { إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً}.11

     «مشیت الهی بر تطهیر شما اهل بیت پیامبر تعلّق گرفته است.»

     در این كه مقصود از اهل بیت خاندان رسالت و فرزندان پیامبر است، سخنی نیست و ضمایر «مذكر» به نام «عنكم» و «یطهّركم» بر این مطلب گواهی می دهد.

     گذشته از این، پیامبر(صلی الله علیه وآله) بارها با انداختن كسا بر سر آنان، اهل بیت خود را معرفی كرده است و فرموده است: «أللّهمّ إنّّ هؤلاء أهلِ بَیْتی».

     باید دانست كه مقصود از «تطهیر» در آیه، پاكیزگی از قذارت مادی نیست; زیرا خداوند از همگان خواسته كه جامه و بدن خود را از قذارت پاك كنند، بلكه مقصود، تطهیر از گناه و آلودگی های معنوی است، همچنان كه مقصود از تطهیر مریم همین است آنجا كه می فرماید:

     {إِنَّ اللهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَی نِسَاءِ الْعَالَمِینَ}.

     «خداوند تو را (ای مریم) برگزید و تطهیر كرد و بر زنان جهانیان برتری بخشید.»

ب: حدیث ثقلین

     حدیث ثقلین دلیل دوم عصمت آنان است، آنجایی كه پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله) در مواقع مختلف عترت را عِدل قرآن می شمارد و می فرماید:

     «إنّی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی ما إن تمسّكتم بهما لَنْ تضلّوا».13

     «من درمیان شما دو امانت گرانبها می گذارم و می روم، مادام كه چنگ بر آن می زنید گمراه نخواهید شد.»

     در این حدیث كه فریقین آن را نقل كرده اند، عترت معادل قرآن و مایه هدایت معرفی شده است.

     به یقین قرآن از خطا مصون است و طبیعی است آنچه كه معادل قرآن است و هرگز تا روز رستاخیز از آن جدا نمی شود نیز مصون از خطا و گناه خواهد بود.

     دلایل عصمت معصومان(علیهم السلام) منحصر به این دو دلیل نیست، لیكن این نوشته گنجایش بیش از این را ندارد، از این رو به همین اندازه اكتفا می شود.

عصمت افراد ملازم با نبوّت آنان نیست

     «عصمت» ملازم با «نبوت» نیست، هرچند كه نبوت با عصمت ملازم است. به گواه این كه قرآن كریم برخی را معصوم معرفی كرده در حالی كه به اتفاق همه، نبی نبوده اند; مثلاً حضرت مریم معصوم از گناه و مطهّر از لغزش بود لیكن نبی و رسول نبود. همچنین مصاحب موسی كه معلم او بود، معصوم از گناه بود، ولی نبی نبود. در عظمت مقام معلم موسی همین بس كه قرآن او را چنین شناسانده است:

     { فَوَجَدَا عَبْداً مِنْ عِبَادِنَا آتَیْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً * قَالَ لَهُ مُوسَی هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَی أَنْ تُعَلِّمَنِی مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدا}.14

     «تا بنده ای از بندگان ما را یافتند كه از جانب خود به او افاضه نموده و از نزد خود به او دانشی آموخته بودیم، موسی به او گفت: آیا اجازه می دهی من از تو پیروی كنم تا از مایه های رشدی كه آموخته اید بیاموزم.»

     كسی كه قرآن وی را با چنین جمله های چشمگیری معرفی می كند، جز معصوم نمی تواند باشد.

     بنابراین میان عصمت و نبوت، ملازمه ای وجود ندارد و نمی توان هر معصوم را نبی دانست. و ملاك نبوت، غیر از ملاك عصمت است; در نبوت، مسأله وحی مطرح است و نبی كسی است كه طرف وحی الهی باشد، در حالی كه در عصمت، مسأله علم به عواقب گناه مطرح است كه او را از هرنوع آلودگی صیانت می بخشد.


نوشته شده توسط شیعه در دوشنبه 19 فروردین 1387 و ساعت 05:04 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ سیرى در ملكوت + مسائل علمى در زمان امام باقر(ع) + زندگانی امام باقر علیه السلام+ نگاهی به زندگی امام هادی علیه السلام+ نگاهی به زندگی امام جواد علیه السلام+ تحریف قرآن در کتابهای اهل سنت + گناه با فتواهای شرعی وهابیت+ صدق الله العظیم در آخر قرائت قرآن و همچنین بوسیدن قرآن بدعت است+ تسلیت+ شهادت به كفر مسلمانان، شرط ورود به آیین وهّابیّت+ محمّد بن عبد الوهّاب و تكفیر مسلمین و جهاد با آنان+ ابن تیمیه و تكفیر مسلمین و قتل آنان+ جنایت یزید در مدینه+ نکات تأمل بر انگیز در تشرّف آیت‌الله حاج شیخ اسماعیل نمازی شاهرودی+ صحیح بودن سند زیارت عاشورا در بیانی از ایت الله شبیری زنجانی

صفحات:

استفاده از مطالب این وبلاگ آزاد می باشد

به امید شناخت حق